Kalba Gabija. Turiu jaunesnį brolį, jo vardas Majus. Jis turi savo mylimiausius žaislus, pliušinius ir kitokius. Užvakar užėjau pas Majų į kambarį, žiūriu, jo mylimiausi žaislai suguldyti ant lovos. Brolis pasakė, kad jie serga. Pavyzdžiui, pelėda susitrenkė kelį, ant jo mėlynė, ir kelis aprištas. Paršiukui labai skauda pilvą, jis viduriuoja, ant pilvo uždėtas kompresas. Peliukas visas apklijuotas pleistrais, nes, pasirodo, peliuką subadė nedraugiškas ežys. Kiškio kaklas aprištas šaliku, nes kiškiui skauda gerklę ir jam prasidėjo sloga. Kengūrai vėjaraupiai, ji paguldyta visai atskirai, kad neužkrėstų kitų žaislų. Paguodžiau savo mažąjį brolį ir pagyriau už rūpestingumą. Manau, Majus ateityje bus žmonių arba gyvūnų gydytojas, nes jis labai atidus ir rūpestingas.
Kalba Rokas. Neseniai mūsų mokykloje viešėjo odontologas. Jis ne tik papasakojo apie vaikų burnos higieną, tačiau pakvietė visus prisijungti prie iniciatyvos „Saldumynai šeštadieniais“. Vaikų dantukams kenkia ne suvalgytų saldumynų kiekis, o būtent tai, kad saldumynai vartojami kasdien. Šia iniciatyva vaikams ir šeimoms yra siūloma, kad visus saldumynus, kuriuos vaikai gauna / gautų savaitės bėgyje, jie valgytų ne iškart, o dėtų juos į savo saldumynų banką namuose. Aš po odontologo viešnagės pagalvojau apie tai ir pasistengsiu vartoti kuo mažiau saldumynų, t.y. vartosiu tik šeštadieniais iš saldumynų banko.
Užduotys
Papasakokite:
- ar dažnai sergate peršalimo ligomis,
- ar dažnai susižeidžiate: pargriūnate, įsipjaunate, susimušate kokią kūno dalį,
- ar esate gulėjęs / -usi ligoninėje ir kodėl,
- kas dažniausiai slaugo jus, kai sergate,
- ar jūs esate slaugęs / -iusi savo artimuosius, kaip, ką darėte?
- ar esate lankęs / iusi savo artimuosius ligoninėje?
Su mokytoja nueikite pas savo mokykloje dirbančią slaugytoją ir pasikalbėkite:
- kokios ji turi tvarsliavos (bintas, pleistrai) ir kam ji reikalinga,
- kokių dažniausiai problemų turi vaikai, kurie kreipiasi į slaugytoją,
- kokiomis ligomis dažniausiai serga pradinukai,
- kokios ligos yra užkrečiamos.
Ką žinote apie šias ligas ir kaip žmogus būna gydomas, kai serga šia liga (ką reikia daryti, kaip gydyti, ko sergant negalima daryti):
- gripas,
- viduriavimas,
- sloga,
- gerklės skausmas,
- akių skausmas,
- danties skausmas,
- lūžusi koja / ranka,
- prakirsta koja (stipriai kraujuoja, reikia siūti)
- vėjaraupiai,
- sausas kosulys.
Vaidinimas klasėje. Vienas iš mokinių suvaidina daktarą Aiskaudą arba kurčią gydytoją, o visi kiti mokiniai kaip pacientai ar gyvūnėliai sugalvoja sau kokią nors ligą (arba ištraukia kortelę su ligos pavadinimu) ir atėję pas gydytoją skundžiasi, o Aiskauda / gydytojas išklauso nusiskundimų ir pataria.
Pokalbio struktūra:
- pacientas pasakoja, kuo skundžiasi (kas skauda);
- gydytojas paklausia, kodėl skauda (kokia priežastis);
- pacientas, jei geba, atsako, kodėl susirgo;
- gydytojas pataria, ką reikia daryti, kaip sveikti.
Padėkite mokytojui internete susirasti filmuką, kaip ėduonis gadina dantis. Tada kurkite pasakojimą, pasirinkdami vaidmenį, kuriame jūs – arba dantukas, arba ėduonis:
- jūs esate dantukas, kurį užpuola ėduonies bakterija: buvote sveikas ir pamažu atsiveria skylutė, ji didėja, kaip jaučiatės, ką darysite;
- jūs esate ėduonies bakterija: kodėl jums patiko šis dantis ir kodėl jį pasirinkote, kaip jį gadinate ir kokie jūsų tolimesni planai.