Aš jaučiu

Istorija, kaip keičiasi metų laikai.

Užduotys

1

A. Pateikti keturi metų laikų apibūdinimai. Pasakykite, kurie apibūdinimai netikslūs ir patikslinkite juos.

  • Kokie yra rudens požymiai? Paukščiai išskrenda į šiltuosius kraštus, dažnai lyja, krenta medžių lapai, imame derlių ir renkame uogas – žemuoges, braškes, vyšnias. Labai skanios rudens uogos – bruknės, šaltalankiai.
  • Žiemą prasideda Naujieji metai. Paukščiai sugrįžta iš šiltųjų kraštų ir peri jauniklius, bunda gyvūnai, kurie žiemą miegojo. Žmonės dar neskuba sodinti, sėti naujo derliaus, nes žemė įšalusi.
  • Pavasarį bunda gamta, tirpsta sniegas, šyla oras, medžiai meta lapus, paukščiai grįžta iš šiltųjų kraštų, prasideda sėjos darbai.
  • Vasarą mokiniams atostogos, jie neina į mokyklą. Žmonės daugiau laiko praleidžia gamtoje: soduose, pajūryje, prie ežerų ar upių. Paukščiai ir gyvūnai augina jauniklius. Miškuose dygsta grybai, noksta uogos. Daržuose auga daržovės, soduose – vaisiai.
     

B. Pateikti teiginiai. Ar jie teisingi? Jei ne, patikslinkite.

  • Metų laikai keičiasi taip: pavasaris, žiema, ruduo, vasara.
  • Vasaros mėnesiai eilės tvarka: birželis, rūgpjūtis ir liepa.
  • Pirmieji trys metų mėnesiai: sausis, vasaris ir kovas. 
  • Pirmieji metų laikų mėnesiai yra: sausis, kovas, birželis ir spalis. 
  • Iš viso yra 12 mėnesių. 
  • Metus sudaro 24 mėnesiai. 
  • Visi mėnesiai turi po 31 dieną. 
  • Vasaris turi 28 arba 29 dienas. 
  • Gruodis yra pirmas žiemos mėnuo.
2

Kiekvienas išsirenka lapelį su personažu: gėlė, medis, obuolys, namas ar namo stogas, žmogus, paukštis. Pasirinkęs personažą mokinys kuria personifikaciją: turi apibūdinti, kaip keičiasi ir jaučiasi visus metų laikus (per lietų, sniegą, šaltį, karštį, vėją...). O kiti turi atspėti, koks tai personažas. Galima savo personažo personifikaciją ir nusifilmuoti, o per kitą pamoką video peržiūrimi ir bandoma atspėti, koks tai buvo personažas. Aptariama, kaip kam pavyko sukurti šį personažą.

 

Naudingi gestai / junginiai / frazės:
* gėlei: NUVYSTI, ŽYDĖTI, DYGTI, SKLEISTI LAPUS;
* medžiui: ŽYDĖTI, SKLEISTI LAPUS, KRINTA LAPAI;
* obuoliui: PŪTI, AUGA-NOKSTA, NUKRINTA-NUO-OBELS;
* namo stogui / namui: SNIEGO DANGA, PRO PLYŠĮ VARVA VANDUO, VARVEKLIAI;
* žmogus: PLONAIS RŪBAIS, STORAIS RŪBAIS, ŠILTA, ŠALTA;
* paukštis: PLIUŠKENASI BALOJE, ŠĄLA, SUSTINGĘS.
 

3

Veiklos, susiję su metų laikų aptarimu.
 

A. Darbas poroms: „Kuris metų laikas yra geriausias?“. Vaikai suskirstomi arba susiskirsto poromis. Kiekvienai porai išdalinamas lapelis su skirtingais metų laikų pavadinimais. Kiekviena pora turi argumentuoti, kodėl jai šis metų laikas geriausias. Argumentai gali būti juokingi, linksmi ar rimti, tvirti. Laimi ta pora, kurios argumentai juokingiausi, linksmiausi arba tvirčiausi, rimčiausi.
 

B. Žaidimas „Atspėk, kas esi“. Kiekvienam mokiniui-žaidėjui priklijuojamas ant nugaros užrašas, kas jis toks yra: gali būti kažkuris metų laikas arba kažkuris metų mėnuo. Žaidimo tikslas išsiaiškinti, kas toks esi. Tam, kad išsiaiškintum, reikia eiti prie kitų žaidėjų ir užduoti jiems klausimus, pavyzdžiui: „Ar tuo laiku noksta obuoliai? / Ar tą mėnesį mokiniams prasideda vasaros atostogos?“. Į klausimus žaidėjai gali atsakyti tik TAIP arba NE.
 

C. Žaidimas „Metų laikai“. Mokytojas atsistoja priešais mokinius. Šie atsisukę į jį veidu. Jeigu mokytojas rodys gestą PAVASARIS, visi turi rodyti gestus „tirpti“, jeigu VASARA – „saulė“, jeigu RUDUO – „lyti“, o jeigu ŽIEMA –  „snigti“. Mokytojas rodo sutartus gestus, o žaidėjai rodo atitinkamus gestus. Tas, kuris suklysta, iškrenta iš žaidimo. Žaidėjų vis mažėja, kol lieka vienas, jis ir laimi.

4

Pabaikite kurti besmegenio istorijas. Viena istorija galėtų būti panašesnė į realią, kita labiau panaši į besmegenio sapną. Pagalvokite, kodėl viena istorija bus panašesnė į sapną?
 

A. Vasara. Besmegenis laksto po gėlėtą pievą, pučia pienių pūkus. Po skėčiu geria šaltą pieno-ledų kokteilį, deginasi paežerėje, plaukia laiveliu, maudosi, lipdo besmegenius iš smėlio, maudosi karštame kubile ir laimingas garinasi pirtyje, kol staiga…
 

B. Pavasaris. Dar vėsu. Besmegenis laksto po pievą, kurioje jau pamažu tirpsta sniegas, mojuoja paukščiams ir užuodžia besikeičiančius gamtos kvapus – švelnų žolės kvapą. Staiga pamato savo atvaizdą balos lede ir supranta…
 

Pristatę savo sukurtas istorijas aptarkite:

  • Kurie metų laikai besmegeniui džiaugtis gyvenimu yra palankiausi ir kodėl?
  • Kurie metų laikai besmegeniui netinkami ir kodėl?