Aš jaučiu

Kalba Gabija. Papasakosiu jums pasakaitę apie kvapus. Aš pradėsiu, tada stabtelsiu, jūs pratęsite pasakojimą, ir tada vėl tęsiu aš. Taip sukursime įdomią pasaką.

Vieną kartą susitiko du daiktai: labai smirdinti, styranti, ilgai avėta papilkėjusi kojinė ir prabangiais kvepalais iškvėpinta, daili minkštų siūlų juoda pirštinė.

 

Pirštinė: Labas, oho, kaip tu smirdi, vos kvėpuoti šalia tavęs galiu… Fuu, ir kaip gi tau negėda būti tokia purvina, neskalbta, sustirusia pilka kojine. Sakyk, kam tu priklausai – berniukui ir mergaitei? Ir kodėl tu tiek laiko neskalbta? (Tęskite jūs, ką atsakė kojinė…)

 

Kojinė: …..

 

O tada kojinė pasakė pirštinei: Oho, tu esi tokia kvepianti juoda pamaiva, matyt, nieko gero per dienas neveiki, o be to, šeimininkas ar šeimininkė labai retai tave naudoja… Sakyk, o kam gi tu priklausai – berniukui ar mergaitei? Ir kodėl esi tokia pamaiva?

 

Pirštinė: Nejaugi tau iš kvapo neaišku, kas yra mano savininkas? Juk mano kvapas toks… (Tęskite pasakojimą, apibūdinkite, kaip kvepėjo ši pirštinė). O ir mano dydis, savaime suprantama, yra toks, kad galėčiau tikti tik.... (Tęskite pasakojimą ir apibūdinkite pirštinės dydį bei kam tokio dydžio pirštinė galėtų priklausyti – berniukui ar mergaitei).

 

Kojinė: Ir kodėl čia pyksti? Per savo kvapą tavo kvapo, tokio … (pakartokite, kaip gi kvepėjo pirštinė)... aš išvis neužuodžiu. Be to, esi juodos spalvos, todėl galėtum priklausyti ir berniukui, ir mergaitei…

 

Pirštinė kiek įsižeidusi atsako:(Tęskite pasakojimą – ką kojinei atsakė pirštinė.), tačiau, manau, susidraugauti mes vis tiek galėtume, jeigu tu, kojine, būtum… (Tęskite pasakojimą ir įvardykite, ko pareikalavo pirštinė – kaip kojinė turėtų pasikeisti, kad galėtų draugauti su kvepiančia pirštine…).

 

Kojinė: Žinai, aš labai bijau vandens ir skalbimo mašinos, tačiau jeigu tu, pirštine, sutiktum išsiskalbti kartu, aš sutikčiau lipti į skalbyklę ir tada tapčiau tokia, kokia tu nori, kad būčiau… (pakartokite, kokiebuvo pirštinės reikalavimai kojinei, t.y. kokia kojinė sutiktų tapti, kaip pasikeisti).

 

Kojinė ir Pirštinė sulipo į skalbimo mašiną. Joje jau buvo skalbimo miltelių, prasidėjo skalbimas. Kai daiktai išsiskalbė ir atsidarė skalbimo mašinos durelės, iš jos išlipo du nusiminę daiktai: kojinė, kuri anksčiau buvo smirdinti ir pilka, dabar buvo geresnio kvapo, tačiau jos spalva… (tęskite pasakojimą irįvardykite, kaip pasikeitė kojinė, išskalbta su juoda pirštine), o pirštinė tebebuvo juoda, tačiau jos kvapas pakito… (tęskite pasakojimą ir įvardykite, koks dabar buvo pirštinės kvapas ir kokie buvo siūlai – minkšti ar?...). Štai tokia pasakaitė apie tai, kad smirdinti kojinė ir kvepianti pirštinė…. (pabaikite pasaką jūs – gali / negali susidraugauti šie 2 daiktai ir kodėl).

Užduotys

1

Aptarkite pasakojimą apie Pirštinę ir Kojinę, kurį kūrėte kartu su Gabija:

  • kaip manote, kur būtent susitiko šie du daiktai (pasakojime nebuvo tiksliai įvardinta),
  • apibūdinkite, kokia buvo pirštinė ir kodėl ji buvo būtent tokia ori (kam ji priklausė),
  • apibūdinkite, kokia buvo kojinė ir kodėl ji buvo tokia neprižiūrėta (kam ji priklausė),
  • kodėl pirštinė sutiko skalbtis kartu su kojine,
  • kaip manote, kodėl kojinė bijojo skalbtis viena,
  • kodėl šis skalbimas baigėsi nesėkme: kaip prieš skalbimą drabužiai yra rūšiuojami ir kodėl.
2

Aptarkite teiginius – kurie kvapai bus malonūs ir teigiamai nuteikiantys, o kurie – bjaurūs ir įkyrūs.

  • Jūs nuėjote į valgyklą, kotletų kvapas įsismelkė į drabužius. Kai išėjote, drabužiuose vis dar kotletų kvapas. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Atėjote į parduotuvę ir užuodėte šviežią duoną ir bandeles. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Grįžtate namo ir namo laiptinėje juntate, kad iš jūsų buto sklinda apetitą žadinantis keptos vištienos kvapas. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Klasės mergaitė, kuri sėdi šalia, pasikvėpinusi itin aromatingais kvepalais, tačiau kvepalų ji panaudojo gerokai per daug. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Grįžtate namo, jus „pasitinka“ neišnešto šiukšlių kibiro kvapas. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Katė atliko savo reikalus į dėžutę ir visas namų koridorius persismelkia šiuo kvapu. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
  • Ateinate į kiną, jus pasitinka spragintų kukurūzų kvapas. Malonu ar nemalonu ir kodėl?
3

Peržiūrėję teiginius apie kvapus, atsakykite į pateiktus klausimus. Stebėkite, kaip kalbame apie kvapų sklidimą. 

  • Kur ir kokios buvo salotos?
  • Kur buvo pamerktos gėlės?
  • Kokie kvapai sklido stovyklavietėje?
  • Kur buvo pastatyta kvepianti žvakė?
  • Kuo kvepia tėtis?
  • Kuo pakvipo namai?
  • Kokį aromatą užuodžiame šylančiame automobilyje?
  • Iš kur sklido prakaito kvapas?
  • Marinuotų agurkėlių kvapas? Iš kur?
  • Iš kur sklido sriubos kvapas? Kokios sriubos?
  • Iš kur garaže benzino kvapas?
  • Kas degė lauke?
  • Kieno buvo keturi skirtingi kvapai?
     
4

Mokytojas turi paruoštus lapelius su žodžiais: ŠUO, PELĖ, BESMEGENIS SU MORKA, PAUKŠTELIS, KIAULĖ, BERNIUIKAS. Mokiniai išsitraukia vieną kurį lapelį ir turi pavaizduoti, kaip šis personažas užuostų gėlę ir tada nusičiaudėtų.

5

Žiūrėkite teiginius „Kas buvo prieš ir pasikeitė po skalbimo, lietaus, susidūrimo su vandeniu“ ir pabaikite juos pridėdami pabaigą arba pradžią.

  • Prieš lietų medžių lapai buvo sausi, po lietaus ............................
  • ............................, tačiau po skalbimo megztinis susitraukė.
  • ............................, po maudynių rankšluosčiu nusausinau šuniuką, ir jo kailis dabar toks švelnus, pasišiaušęs.
  • Prieš lietų gėlytės kiek nuvytusios, jų galvelės nulinkusios, o ............................
  • Prieš lietų pievos, keliai tokie sausi, dulkėti, o ............................
  • Prieš maudynes katytė tokia pūkuota, kailiukas atrodo storas, purus, tačiau po ............................
  • ............................, bet netyčia išpyliau sultis ant ............................, ir kompiuteris sugedo.
  • Per gimtadienį vaikų drabužiai sausi, tačiau vaikai daug laksto, dūksta batutų centre, todėl po ............................
  • Savaitgalį su tėveliu pastatėme palapinę ir patenkinti nakvojome joje, tačiau naktį ............................